پیش بینی قیمت طلا و سکه (پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) پیش بینی قیمت ارز و دلار (پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) احتمال سقوط قیمت طلا در پی مذاکرات آمریکا و چین زمان عرضه بنزین سوپر اعلام شد هشدار بانک مرکزی | واریز وجه در معاملات به حساب نفر سوم پولشویی است بهره‌برداری از ۲۹۶ مگاوات نیروگاه برق خورشیدی در خراسان رضوی | چشم‌انداز تولید ۳۰۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر در استان+ویدئو بررسی شرایط خرید ملک با موجودی ۳ تا ۵ میلیارد تومان در مشهد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) + جدول تفویض حداکثری اختیارات «ساتبا» به خراسان رضوی وصول بیش از یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال عوارض آلایندگی از محل درآمد‌های مالیات بر ارزش افزوده در خراسان رضوی معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی خبر داد: وجود ۱۴۰۰ طرح نیمه‌تمام در خراسان رضوی توقف فروش آرد به نانوایان آزادپز بورس وارد فاز احتیاط شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) سهمیه کالای همراه مسافر تا پایان فصل بهار ۱۴۰۴ تعیین شد صدور پروانه بهره‌برداری از ۶ معدن در غرب خراسان رضوی نرخ طلا در مشهد یک میلیون تومان ریزش کرد | افت ۱.۶ میلیونی قیمت سکه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) خراسان رضوی، قطب تولید انرژی پاک در کشور | ۳ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر جدید در استان ساخته می‌شود عشایر، ستون فقرات اقتصاد و امنیت خراسان رضوی تأکید استاندار خراسان رضوی و مشاور رئیس‌جمهور بر نقش‌آفرینی استان در پروژه‌های ملی قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت‌کوین (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) | ریزش نرخ دلار و طلا تورم فروردین ۱۴۰۴ رکورد ۱۷ ماه اخیر را شکست شرایط بخشودگی جرائم مالیات بر ارزش افزوده ابلاغ شد تأمین بیش از ۳ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال سهم ورزش‌های همگانی خراسان رضوی از محل درآمد‌های مالیات بر ارزش افزوده تهران- مشهد؛ دارای بالاترین آمار جابه‌جایی مسافر در فرودگاه‌های کشور طی اسفند ۱۴۰۳ آغاز اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق در خراسان رضوی (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت بیت‌کوین در اوج ۶ هفته اخیر (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) توزیع ۳ هزار و ۶۲۳ تن فراورده‌های دامی تنظیم بازار در خراسان رضوی تأثیر اجرای قانون «تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها» بر خراسان رضوی | سایه‌روشن یک قانون تازه‌نفس قیمت جهانی طلا امروز (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعلام شد قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) | کاهش نرخ پیاز و سیب‌زمینی
سرخط خبرها

خبر بد برای بازار خودرو پیش از عید | باک مرکزی با سایپا مخالفت کرد

  • کد خبر: ۲۱۳۵۹۹
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
خبر بد برای بازار خودرو پیش از عید | باک مرکزی با سایپا مخالفت کرد
بانک مرکزی در نامه‌ای با پرداخت پنج هزار میلیارد تومان به خودروسازی سایپا مخالفت کرد و دلیل آن را تاثیر منفی روی پایه پولی کشور عنوان کرد.

به گزارش شهرآرانیوز بانک مرکزی افزایش خط اعتباری خودروسازان را قبول نکرد تا دو خودروساز بزرگ کشور پیش از پایان سال با چالش تامین منابع مالی مواجه شوند.

بانک مرکزی آب پاکی را روی دست ایران خودرو و سایپا ریخت و اعلام کرد که خبری از افزایش خط اعتباری یا همان پرداخت تسهیلات به آن‌ها نیست.

پیش‌تر شورای پول و اعتبار با در خواست وزیر صمت برای افزایش خط اعتباری ایران خودرو و سایپا به مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان موافقت کرده بود. سهم ایران خودرو ۱۰ هزار میلیارد تومان و سهم دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا پنج هزار میلیارد تومان اعلام شده بود.

اما بانک مرکزی در نامه‌ای با پرداخت پنج هزار میلبارد تومان به خودروسازی سایپا مخالفت کرد و دلیل آن را تاثیر منفی روی پایه پولی کشور عنوان کرد.

با توجه به مخالفت بانک مرکزی با افزایش خط اعتباری خودروسازی سایپا به نظر می‌رسد همین اتفاق برای ایران خودرویی‌ها نیز رخ دهد.

پرداخت نکردن تسهیلات به خودروسازان آن هم در شرایطی که آن‌ها به این پول نیاز مبرم دارند، سبب شد تا تعطیلات سال نو خودروسازان خراب شود.

دریافت تسهیلات مُسکنی بود تا ایران خودرو و سایپا بتوانند درد قیمت گذاری دستوری را تا حدی تحمل کنند. اما حال که سیاست گذار پولی و بانکی دست رد به سینه وزارت صمت زده، به نظر می‌رسد سیاست گذار خودرویی باید فکری به حال سیاست خود در قبال قیمت گذاری خودرو کند.

بررسی و تجدید نظر در سیاست قیمت گذاری دستوری خودرو می‌تواند خبر بدی برای بازار خودرو محسوب شود. زیرا هر گونه افزایش قیمت کارخانه‌ای سوخت مورد نیاز را برای حرکت قیمت‌های بازاری به سمت بالا فراهم می‌کند.

همین مساله هم سبب شده تا مدیران صمت در افزایش قیمت کارخانه‌ای دست به عصا حرکت کنند و در سال جاری هم، فقط یکبار زیر مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای را به صورت رسمی امضا کرده‌اند.

البته این امکان وجود دارد که مخالفت بانک مرکزی؛ وزارت صمت را به سمت اقدام جدی در راستای تغییر فرمول تعیین قیمت خودرو در کارخانه حرکت دهد.

اگر سیاست گذار خودرویی حاضر شود قید قیمت گذاری دستوری را بزند، در یک بازه زمانی کوتاه، شاید حدود یک سال، شاهد رشد قیمت خودرو‌ها در بازار باشیم، اما به تدریج با شارژ مالی خودروساران از محل تغییر سیاست قیمت گذاری دستوری، قیمت‌ها در بازار نزولی شده و در یک نقطه تعادلی با قیمت کارخانه‌ای قرار می‌گیرد.

بازار خودرو با نگرانی بحث پرداخت تسهیلات به خودروسازان را دنبال می‌کند و دو طرف عرضه و تقاضا منتظر ببینند مقاومت بانک مرکزی برای پرداخت نکردن تسهیلات به خودروسازان بیشتر است یا وزارت صمت می‌تواند با در خواست از مراجع بالا ورق را برگردانده و مقاومت مدیران بانک مرکزی را بشکند.

منبع: فرارو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->