تعمیرات نیروگاه ها از خروج بیش از ۸ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری می‌کند بررسی قیمت میوه و تره بار در مشهد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) | فلفل ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان شناسایی ۶ هزار مشترک برق پرمصرف تجاری در خراسان‌رضوی | قطعی برق ۴۰۰ اداره پرمصرف (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت طلای جهانی امروز (چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعلام شد علت تأثیرپذیری بازارهای مالی از مذاکرات چیست؟ قسط وام ودیعه مسکن ماهانه چقدر است؟ بانک‌ها تا پایان تابستان ۱۴۰۴، در روزهای پنجشنبه تعطیل شدند منتظر افزایش قیمت موبایل و خودروهای وارداتی باشیم؟ | بررسی تأثیر ضمانت‌نامه بانکی بر واردات خودرو و موبایل تأکید وزارت صمت بر ممنوعیت واردات کالا‌های خارجی مشابه تولید داخل شعب کشیک بانک‌ها روزهای پنجشنبه دایر است استاندار خراسان رضوی: گسترش فیبر نوری در مشهد عقب مانده است وزیر نیرو: برق را ۵۰۰۰ تومان می‌خریم ۴۹ یا ۳۹ تومان می‌فروشیم! بیانیه همایش سیاست‌های پولی: نظارت بر هزینه‌ها و کاهش رانت جویی ضروری است برق مشترکین پرمصرف خانگی و تجاری در خراسان رضوی محدود می‌شود (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) | جدیدترین قیمت دناپلاس افت ۴ تا ۹۰ میلیونی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت امروز موبایل‌های سامسونگ، شیائومی و آیفون (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) + جدول حرکت به سوی صادرات صنایع‌دستی از خراسان رضوی کلید خورد + فیلم تخصیص ارز برای واردات کالا‌های مشابه تولید داخل متوقف شد تفاوت قیمت میلگرد آجدار و ساده؛ کدام مقرون‌به‌صرفه‌تر است؟ نرخ مالیات پرسودترین شرکت‌ها فقط صفر تا ۱۰ درصد بوده است شاخص کل بورس سقف تاریخی خود را شکست | رشد ۳۶ هزار واحدی (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) زمان خرید عرضه اولیه امروز مشخص شد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) | برای خرید عرضه اولیه «مهر» چقدر نقدینگی لازم است؟ برق ۱۳۸ بانک و اداره پرمصرف در مشهد قطع شد | بانک‌ها در صدر ادارات پرمصرف  ثبت‌نام بیش از ۹۳ هزار مستأجر برای وام ودیعه مسکن | فقط ۵۲ فقره پرداخت شده است طلا و سکه در بازار مشهد گران شد | ورود طلا به کانال جدید (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) تجارت ریلی خراسان رضوی روی ریل رونق قیمت امروز دلار، طلا، سکه و بیت‌کوین (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) | دلار در کانال ۸۳ هزار تومان جا خوش کرد با ۲۰۰ میلیون تومان رهن در کدام مناطق مشهد می‌توان آپارتمان اجاره کرد؟ (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

خبر بد برای بازار خودرو پیش از عید | باک مرکزی با سایپا مخالفت کرد

  • کد خبر: ۲۱۳۵۹۹
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
خبر بد برای بازار خودرو پیش از عید | باک مرکزی با سایپا مخالفت کرد
بانک مرکزی در نامه‌ای با پرداخت پنج هزار میلیارد تومان به خودروسازی سایپا مخالفت کرد و دلیل آن را تاثیر منفی روی پایه پولی کشور عنوان کرد.

به گزارش شهرآرانیوز بانک مرکزی افزایش خط اعتباری خودروسازان را قبول نکرد تا دو خودروساز بزرگ کشور پیش از پایان سال با چالش تامین منابع مالی مواجه شوند.

بانک مرکزی آب پاکی را روی دست ایران خودرو و سایپا ریخت و اعلام کرد که خبری از افزایش خط اعتباری یا همان پرداخت تسهیلات به آن‌ها نیست.

پیش‌تر شورای پول و اعتبار با در خواست وزیر صمت برای افزایش خط اعتباری ایران خودرو و سایپا به مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان موافقت کرده بود. سهم ایران خودرو ۱۰ هزار میلیارد تومان و سهم دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا پنج هزار میلیارد تومان اعلام شده بود.

اما بانک مرکزی در نامه‌ای با پرداخت پنج هزار میلبارد تومان به خودروسازی سایپا مخالفت کرد و دلیل آن را تاثیر منفی روی پایه پولی کشور عنوان کرد.

با توجه به مخالفت بانک مرکزی با افزایش خط اعتباری خودروسازی سایپا به نظر می‌رسد همین اتفاق برای ایران خودرویی‌ها نیز رخ دهد.

پرداخت نکردن تسهیلات به خودروسازان آن هم در شرایطی که آن‌ها به این پول نیاز مبرم دارند، سبب شد تا تعطیلات سال نو خودروسازان خراب شود.

دریافت تسهیلات مُسکنی بود تا ایران خودرو و سایپا بتوانند درد قیمت گذاری دستوری را تا حدی تحمل کنند. اما حال که سیاست گذار پولی و بانکی دست رد به سینه وزارت صمت زده، به نظر می‌رسد سیاست گذار خودرویی باید فکری به حال سیاست خود در قبال قیمت گذاری خودرو کند.

بررسی و تجدید نظر در سیاست قیمت گذاری دستوری خودرو می‌تواند خبر بدی برای بازار خودرو محسوب شود. زیرا هر گونه افزایش قیمت کارخانه‌ای سوخت مورد نیاز را برای حرکت قیمت‌های بازاری به سمت بالا فراهم می‌کند.

همین مساله هم سبب شده تا مدیران صمت در افزایش قیمت کارخانه‌ای دست به عصا حرکت کنند و در سال جاری هم، فقط یکبار زیر مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای را به صورت رسمی امضا کرده‌اند.

البته این امکان وجود دارد که مخالفت بانک مرکزی؛ وزارت صمت را به سمت اقدام جدی در راستای تغییر فرمول تعیین قیمت خودرو در کارخانه حرکت دهد.

اگر سیاست گذار خودرویی حاضر شود قید قیمت گذاری دستوری را بزند، در یک بازه زمانی کوتاه، شاید حدود یک سال، شاهد رشد قیمت خودرو‌ها در بازار باشیم، اما به تدریج با شارژ مالی خودروساران از محل تغییر سیاست قیمت گذاری دستوری، قیمت‌ها در بازار نزولی شده و در یک نقطه تعادلی با قیمت کارخانه‌ای قرار می‌گیرد.

بازار خودرو با نگرانی بحث پرداخت تسهیلات به خودروسازان را دنبال می‌کند و دو طرف عرضه و تقاضا منتظر ببینند مقاومت بانک مرکزی برای پرداخت نکردن تسهیلات به خودروسازان بیشتر است یا وزارت صمت می‌تواند با در خواست از مراجع بالا ورق را برگردانده و مقاومت مدیران بانک مرکزی را بشکند.

منبع: فرارو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->