افزایش مصرف بنزین در کشور | آیا بنزین گران می‌شود؟ مشهد، دومین مصرف‌کننده سوخت هوایی در کشور | افزایش جایگاه‌های عرضه سوخت در مشهد افزایش مصرف بنزین کشور به ۱۴۴ میلیون لیتر در نوروز ۱۴۰۴ بورس در آخرین روز کاری در تعطیلات نوروزی گل کاشت | رشد بیش از ۳۲ هزار واحدی شاخص کل (۱۰ فروردین ۱۴۰۴) حداقل حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۴ مشخص شد قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۰ فروردین ۱۴۰۴) | دلار از نیمه کانال ۱۰۴ هزار تومان فراتر رفت نرخ طلا در مشهد کاهش یافت (۱۰ فروردین ۱۴۰۴) نظر هوش مصنوعی در خصوص اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۴ موافقت بانک مرکزی با افزایش سقف وام مسکن افزایش ۵ درصدی مصرف بنزین در خراسان‌رضوی طی تعطیلات نوروزی تا امروز (۱۰ فروردین ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت ارز و دلار (یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۴) پیش بینی بورس (یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۴)| بازار صعودی می‌ماند؟ برگزاری نماز باشکوه عید سعید فطر در گلزار شهدای بهشت رضا‌(ع) مشهد مرحله دوم طرح کالابرگ الکترونیکی همزمان با عید فطر آغاز می‌شود (۹ فروردین ۱۴۰۴) مشهد دارنده نخستین گواهی «شهر دوستدار آب» ایران از یونسکو | تنش آبی همچنان در مشهد ادامه دارد قیمت بلیت پرواز تهران به مشهد در آستانه عید سعید فطر و روز طبیعت ۱۴۰۴ اعلام حمایت وزارت اقتصاد از بورس در ۱۴۰۴ وزیر نفت: مصرف روزانه بنزین در سفر‌های نوروزی ۸ درصد رشد داشته است زمان معاملات صندوق‌های طلا افزایش می‌یابد + جزئیات دردسرهای متری‌فروشی مسکن از عدم قانون تا نبود تضمین سکه از ۱۰۰ میلیون تومان عبور کرد (۹ فروردین ۱۴۰۴) تردید در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۹ فروردین ۱۴۰۴) احتمال تداوم اجرای طرح کالابرگ | استقبال ۵۴ میلیون ایرانی از کالابرگ الکترونیکی قیمت جهانی طلا در مدار صعود (۹ فروردین ۱۴۰۴) خبر مهم برای سهامداران | افزایش دامنه نوسان در دستور کار مدیران بورسی قیمت دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۹ فروردین ۱۴۰۴) | دلار در نیمه کانال ۱۰۴ هزار تومان شاهد سرمایه‌گذاری برخی بانک‌ها در کشور‌های دیگر هستیم | عدم تمکین بانک‌ها به خروج از بنگاه‌داری هشدار درباره خبر‌های جعلی ثبت‌نام جدید سهام عدالت
سرخط خبرها

خبر بد برای بازار خودرو پیش از عید | باک مرکزی با سایپا مخالفت کرد

  • کد خبر: ۲۱۳۵۹۹
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
خبر بد برای بازار خودرو پیش از عید | باک مرکزی با سایپا مخالفت کرد
بانک مرکزی در نامه‌ای با پرداخت پنج هزار میلیارد تومان به خودروسازی سایپا مخالفت کرد و دلیل آن را تاثیر منفی روی پایه پولی کشور عنوان کرد.

به گزارش شهرآرانیوز بانک مرکزی افزایش خط اعتباری خودروسازان را قبول نکرد تا دو خودروساز بزرگ کشور پیش از پایان سال با چالش تامین منابع مالی مواجه شوند.

بانک مرکزی آب پاکی را روی دست ایران خودرو و سایپا ریخت و اعلام کرد که خبری از افزایش خط اعتباری یا همان پرداخت تسهیلات به آن‌ها نیست.

پیش‌تر شورای پول و اعتبار با در خواست وزیر صمت برای افزایش خط اعتباری ایران خودرو و سایپا به مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان موافقت کرده بود. سهم ایران خودرو ۱۰ هزار میلیارد تومان و سهم دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا پنج هزار میلیارد تومان اعلام شده بود.

اما بانک مرکزی در نامه‌ای با پرداخت پنج هزار میلبارد تومان به خودروسازی سایپا مخالفت کرد و دلیل آن را تاثیر منفی روی پایه پولی کشور عنوان کرد.

با توجه به مخالفت بانک مرکزی با افزایش خط اعتباری خودروسازی سایپا به نظر می‌رسد همین اتفاق برای ایران خودرویی‌ها نیز رخ دهد.

پرداخت نکردن تسهیلات به خودروسازان آن هم در شرایطی که آن‌ها به این پول نیاز مبرم دارند، سبب شد تا تعطیلات سال نو خودروسازان خراب شود.

دریافت تسهیلات مُسکنی بود تا ایران خودرو و سایپا بتوانند درد قیمت گذاری دستوری را تا حدی تحمل کنند. اما حال که سیاست گذار پولی و بانکی دست رد به سینه وزارت صمت زده، به نظر می‌رسد سیاست گذار خودرویی باید فکری به حال سیاست خود در قبال قیمت گذاری خودرو کند.

بررسی و تجدید نظر در سیاست قیمت گذاری دستوری خودرو می‌تواند خبر بدی برای بازار خودرو محسوب شود. زیرا هر گونه افزایش قیمت کارخانه‌ای سوخت مورد نیاز را برای حرکت قیمت‌های بازاری به سمت بالا فراهم می‌کند.

همین مساله هم سبب شده تا مدیران صمت در افزایش قیمت کارخانه‌ای دست به عصا حرکت کنند و در سال جاری هم، فقط یکبار زیر مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای را به صورت رسمی امضا کرده‌اند.

البته این امکان وجود دارد که مخالفت بانک مرکزی؛ وزارت صمت را به سمت اقدام جدی در راستای تغییر فرمول تعیین قیمت خودرو در کارخانه حرکت دهد.

اگر سیاست گذار خودرویی حاضر شود قید قیمت گذاری دستوری را بزند، در یک بازه زمانی کوتاه، شاید حدود یک سال، شاهد رشد قیمت خودرو‌ها در بازار باشیم، اما به تدریج با شارژ مالی خودروساران از محل تغییر سیاست قیمت گذاری دستوری، قیمت‌ها در بازار نزولی شده و در یک نقطه تعادلی با قیمت کارخانه‌ای قرار می‌گیرد.

بازار خودرو با نگرانی بحث پرداخت تسهیلات به خودروسازان را دنبال می‌کند و دو طرف عرضه و تقاضا منتظر ببینند مقاومت بانک مرکزی برای پرداخت نکردن تسهیلات به خودروسازان بیشتر است یا وزارت صمت می‌تواند با در خواست از مراجع بالا ورق را برگردانده و مقاومت مدیران بانک مرکزی را بشکند.

منبع: فرارو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->