زمان ابلاغ قطع یارانه پردرآمد‌ها اعلام شد فروش خودرو کوییک سایپا از روز دوشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۳ + جزئیات و لینک ثبت‌نام پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا (شنبه، ۱۹ آبان ۱۴۰۳) | روند کاهشی در بازار طلا ادامه دارد؟ پیش‌بینی بورس فردا شنبه (۱۹ آبان ۱۴۰۳) | آیا جان تازه‌ای به بازار سرمایه تزریق می‌شود؟ آیا وضعیت خودروهای برقی بعد از انتخابات آمریکا تغییر می‌کند؟ آغاز حراج ربع سکه جدید از فردا شنبه (۱۹ آبان ۱۴۰۳) + لینک ثبت سفارش توزیع ۲۰۰ تن برنج تنظیم بازار در شبکه صنفی مشهد (۱۸ آبان ۱۴۰۳) افزایش امکان صادرات و ارز آوری با کاهش یک درجه در مصرف گاز خانگی گمرک ایران: دستورالعمل آزاد سازی واردات آیفون به گمرکات کشور ابلاغ شد تحریم‌ها و نوسانات ارزی؛ چالش‌های بزرگ تولیدکنندگان در نمایشگاه کامپیوتر مشهد نرخ سود بین بانکی ثابت ماند (۱۷ آبان ۱۴۰۳) ریزش دوباره قیمت‌ها در بازار طلا و سکه | طلا چند شد؟ (۱۷ آبان ۱۴۰۳) دومین محموله توقیف شده برنج وارداتی ترخیص شد کشنده‌تر از پراید! ثبت نام وام ۳۰۰ میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد + جزئیات دستور مهم وزیر اقتصاد به گمرکات کشور خراسان‌رضوی در جایگاه ششم فشار بر مستأجران قیمت امروز ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۷ آبان ۱۴۰۳) | روند کاهش قیمت‌ ادامه دارد ملاک‌های جدید حذف یارانه‌بگیران اعلام شد + جدول مشمولان حذف یارانه قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۷ آبان ۱۴۰۳) | پیکاپ G۹ دو میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۷ آبان ۱۴۰۳) | افزایش ۱۰ میلیونی قیمت سهند شرایط فروش ۲ محصول فونیکس مدیران خودرو اعلام شد + جزئیات قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۱۷ آبان ۱۴۰۳) | میوه پاییزی دیگری به بازار آمد + جدول قیمت وزیر صمت با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت کرد تب تورم مصالح ساختمانی فروکش کرد پیش بینی قیمت دلار در معاملات امروز پنجشنبه (۱۷ آبان ۱۴۰۳) افزایش میزان برداشت زعفران به برکت باران پاییزی (۱۶ آبان ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت طلا و سکه فردا پنجشنبه (۱۷ آبان ۱۴۰۳) سفیر ایران در چین: تهران به دنبال افزایش صادرات محصولات فناور به چین است
سرخط خبرها

خبر بد برای بازار خودرو پیش از عید | باک مرکزی با سایپا مخالفت کرد

  • کد خبر: ۲۱۳۵۹۹
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
خبر بد برای بازار خودرو پیش از عید | باک مرکزی با سایپا مخالفت کرد
بانک مرکزی در نامه‌ای با پرداخت پنج هزار میلیارد تومان به خودروسازی سایپا مخالفت کرد و دلیل آن را تاثیر منفی روی پایه پولی کشور عنوان کرد.

به گزارش شهرآرانیوز بانک مرکزی افزایش خط اعتباری خودروسازان را قبول نکرد تا دو خودروساز بزرگ کشور پیش از پایان سال با چالش تامین منابع مالی مواجه شوند.

بانک مرکزی آب پاکی را روی دست ایران خودرو و سایپا ریخت و اعلام کرد که خبری از افزایش خط اعتباری یا همان پرداخت تسهیلات به آن‌ها نیست.

پیش‌تر شورای پول و اعتبار با در خواست وزیر صمت برای افزایش خط اعتباری ایران خودرو و سایپا به مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان موافقت کرده بود. سهم ایران خودرو ۱۰ هزار میلیارد تومان و سهم دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا پنج هزار میلیارد تومان اعلام شده بود.

اما بانک مرکزی در نامه‌ای با پرداخت پنج هزار میلبارد تومان به خودروسازی سایپا مخالفت کرد و دلیل آن را تاثیر منفی روی پایه پولی کشور عنوان کرد.

با توجه به مخالفت بانک مرکزی با افزایش خط اعتباری خودروسازی سایپا به نظر می‌رسد همین اتفاق برای ایران خودرویی‌ها نیز رخ دهد.

پرداخت نکردن تسهیلات به خودروسازان آن هم در شرایطی که آن‌ها به این پول نیاز مبرم دارند، سبب شد تا تعطیلات سال نو خودروسازان خراب شود.

دریافت تسهیلات مُسکنی بود تا ایران خودرو و سایپا بتوانند درد قیمت گذاری دستوری را تا حدی تحمل کنند. اما حال که سیاست گذار پولی و بانکی دست رد به سینه وزارت صمت زده، به نظر می‌رسد سیاست گذار خودرویی باید فکری به حال سیاست خود در قبال قیمت گذاری خودرو کند.

بررسی و تجدید نظر در سیاست قیمت گذاری دستوری خودرو می‌تواند خبر بدی برای بازار خودرو محسوب شود. زیرا هر گونه افزایش قیمت کارخانه‌ای سوخت مورد نیاز را برای حرکت قیمت‌های بازاری به سمت بالا فراهم می‌کند.

همین مساله هم سبب شده تا مدیران صمت در افزایش قیمت کارخانه‌ای دست به عصا حرکت کنند و در سال جاری هم، فقط یکبار زیر مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای را به صورت رسمی امضا کرده‌اند.

البته این امکان وجود دارد که مخالفت بانک مرکزی؛ وزارت صمت را به سمت اقدام جدی در راستای تغییر فرمول تعیین قیمت خودرو در کارخانه حرکت دهد.

اگر سیاست گذار خودرویی حاضر شود قید قیمت گذاری دستوری را بزند، در یک بازه زمانی کوتاه، شاید حدود یک سال، شاهد رشد قیمت خودرو‌ها در بازار باشیم، اما به تدریج با شارژ مالی خودروساران از محل تغییر سیاست قیمت گذاری دستوری، قیمت‌ها در بازار نزولی شده و در یک نقطه تعادلی با قیمت کارخانه‌ای قرار می‌گیرد.

بازار خودرو با نگرانی بحث پرداخت تسهیلات به خودروسازان را دنبال می‌کند و دو طرف عرضه و تقاضا منتظر ببینند مقاومت بانک مرکزی برای پرداخت نکردن تسهیلات به خودروسازان بیشتر است یا وزارت صمت می‌تواند با در خواست از مراجع بالا ورق را برگردانده و مقاومت مدیران بانک مرکزی را بشکند.

منبع: فرارو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->